• Bezinningsdag(en) identiteit
  • Boek Geestelijke stromingen geven
  • Boeken over dramalessen
  • Boeken/lesmateriaal
  • Contact
  • David, held en schurk
  • Geestelijke Stromingen geven
  • Goede manieren
  • Grote thema’s
  • Het team begeleiders
  • Home
  • In het spoor van de wind
  • Lenteprojecten
  • Lezingenaanbod van Echelon
  • Links
  • Over ons
  • Professionalisering
  • Projecten december
  • Ter inspiratie
  • Testpagina niet voor publicatie
  • Uitnodiging Symposium 5 juni
  • Wat Echelon doet
  • Werken met mythen en verhalen
  • Werken met verhalen
Stichting Echelon
  • Home
    • Ter inspiratie
    • Lezingenaanbod van Echelon
  • Professionalisering
    • Het team begeleiders
    • Geestelijke Stromingen geven
    • Bezinningsdag(en) identiteit
    • Identiteitscoördinator
  • Boeken
    • Nieuw boek: Inleiding Identiteit en Burgerschap
    • Geestelijke stromingen geven
    • Verhalen die ertoe doen
    • In Goede Handen
    • De vleugels van de Tijd
    • Boeken over dramalessen
  • Werken met verhalen
    • Werken met mythen en verhalen
    • Werken met prentenboeken
    • Werken met Mandala’s
    • Werken met speelfilms
    • Projecten december
    • Lenteprojecten
  • Dagopeningen
  • Grote thema’s
    • Echtscheiding
    • Dood en rouw
    • Pesten
    • Afspraken op school
  • Over ons
    • Echelon zoekt bestuursleden
    • De mensen achter Echelon
    • Wat Echelon doet
    • Visie
    • Onze geschiedenis
    • Partners & Sponsors
    • ANBI en jaarverslag
  • Contact
Home» Boek Geestelijke stromingen geven

Boek Geestelijke stromingen geven

coverGSgeven
Geestelijke stromingen geven
Jezelf verstaan, elkaar zien staan

1.         Het boek sluit naadloos aan bij de kennisbasis Geestelijke stromingen.
2.         Zet aan tot levensbeschouwelijke communicatie.
3.         Geschikt voor alle denominaties.
4.         Zo’n 40 lesvoorbeelden per bouw en meer dan 60 beschreven werkvormen.

In onze samenleving krijgen steeds meer mensen met een verschillende achtergrond met elkaar te maken. Als leerkrachten (in opleiding) zich realiseren dat iedereen er andere visies, interpretaties, gewoontes, normen en waarden op nahoudt, kunnen zij beter communiceren met hun leerlingen. Ook kunnen ze dit bewustzijn dan goed overbrengen aan hun leerlingen. Het vak Geestelijke stromingen is daar bij uitstek geschikt voor.

Jos van Remundt en Marleen Boon geven in ‘Geestelijke stromingen geven’ inzicht in de verschillende religies en levensbeschouwingen en sluiten daarbij naadloos aan bij de kennisbasis Geestelijke stromingen. Dit doen ze aan de hand zes levensvragen waar ieder mens mee te maken krijgt, zoals: ‘Wie is de mens?’, ‘Wat is goed en kwaad?’

Iedere vraag wordt belicht volgens dezelfde structuur: Waarom? Daarom! Doen! De praktijk volgt zo naadloos uit de theorie. Met ongeveer 40 lesvoorbeelden per bouw en ruim 60 beschreven werkvormen, kunnen leerkrachten eens per week een les Geestelijke stromingen geven. De lessen kunnen al gegeven worden vanaf een kwartier en zijn, in geval van uitgebreidere lessen, eenvoudig op te splitsen. Heel vaak kun je lessen integreren met taal- en woordenschatlessen.

Auteur Jos van Remundt is docent levensbeschouwing aan het Saxion in Deventer en actief met levensbeschouwelijke communicatie en identiteitsontwikkeling vanuit de stichting Echelon.

Auteur Marleen Boon-Jansen, eveneens verbonden aan Echelon, is leerkracht en begeleider bij het implementeren van geestelijke stromingen en levensbeschouwelijke communicatie.

Geestelijke stromingen geven, Jos van Remundt, Marleen Boon-Jansen.
ISBN folioboek 978 90 232 5308 2, ISBN ebook 978 90 232 5356 3. Ook te huur via www.yindo.nl!

Hier BESTELLEN

Anderen over ‘Geestelijke stromingen geven’:

Klik hier voor de reactie van de Raad van Kerken
Klik hier voor de reactie van Vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs
Klik hier voor de reactie van jeugd in school en wereld

Bol.com recensie Echelonboek ‘Geestelijke stromingen geven’
De Nederlandse samenleving is niet meer vanuit één levensbeschouwelijk perspectief te benaderen. Een veelheid aan geestelijke en levensbeschouwelijke stromingen kleurt ons land. Dit boek wil handvatten bieden om levensbeschouwelijke ervaringen en tradities in het basisonderwijs van groep 1 tot en met 8 te bespreken. Dit heet volgens de auteurs, vakspecialisten, levensbeschouwelijke communicatie. In de hoofdstukken 1 tot 6 staan levensvragen centraal, zoals: Wat is goed en kwaad? Of: Hoe leven mensen samen? Deze hoofdstukken zijn in drie delen opgebouwd: waarom (over het nut van de levensvraag); daarom (uitleg en achtergrondinformatie) en: doen (het verwerken van de levensvraag in de les). De hoofdstuk 7 en 8 beschrijven de methodiek en de dagelijkse praktijk van het vak geestelijke stromingen op school. Kleurrijke, inspirerende en verrijkende methode met tal van praktijkvoorbeelden en lessuggesties.
Drs. A. Schipper MA

 

Actueel

Meer over pesten

Nieuwe columns in 'Ter inspiratie'

 

Contact

  • contact@stichtingechelon.nl
  • Contactformulier

(c) 2014 Stichting Echelon