Opinie
Op deze website geven we je een mogelijkheid een bijdrage te leveren voor discussie. Er wordt de gelegenheid geboden om te reageren op artikelen, commentaren en columns. Wij nodigen je graag uit om vanuit je ervaring en je inzicht een bijdrage te schrijven voor onze website. Je tekst mag best een beetje schuren.
Teksten die al eerder of elders zijn gepubliceerd of strijdig zijn met de doelstelling van Echelon komen niet in aanmerking. Je mag in jouw artikel wel verwijzen naar je eigen LinkedInpagina of website, mits je ook doorverwijst naar die van Echelon. Gebruik minimaal 300 en maximaal 1400 woorden. Blijf concreet en duidelijk.
Mail je artikel of column
Rolf Deen en Jos van Remundt
Ingezonden 22 juni 2022
Verslag en lezing naar aanleiding de overhandiging 1e exemplaar ‘Achterkant van verhalen’ aan Carel Stolker, Emeritus rector magnificus & president en professor of private law van de Universiteit Leiden op 21 juni 2022.
verslag en tekst van de lezing op 21 juni (PDF 587 kb)
Jos van Remundt
Ingezonden 5 mei en 10 mei 2022
In de Volkskrant van 5 mei: ‘Met het voorschrijven van inclusiviteit en diversiteit bereiken scholen het tegendeel.
Opinie: Scholen, schrap woorden als diversiteit en inclusie uit uw ‘missie’
In het Nederlands Dagblad van 10 mei 2022 het artikel overgenomen uit de Volkskrant onder de titel ‘SCHOOL, LEG ‘INLUSIE’ NIET OP’. :
Opinie: scholen schrap woorden als diversiteit en inclusie uit uw missie
Kirsten Smit
Ingezonden 21 maart 2022
Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne gingen de gedachten van Kirsten terug naar haar schooltijd.
Lente (PDF 119 kb)
Jos van Remundt
Ingezonden 12 juni 2021
In het Parool van 22 mei schrijft Linda Duits, naar aanleiding van gedoe rondom het verhaal van Sneeuwwitje dat wat kan en niet meer kan altijd in beweging is. Dan is het maar de vraag of de richting waarin het beweegt wel de gewenste is. Want nare verhalen afzwakken doet de jeugd geen goed.
Lees het artikel uit het Parool (PDF 17kb)
Marleen Boon-Jansen
Ingezonden 4 maart 2021
Veel vraagtekens bij de filosofielessen voor kinderen bovenbouw basisschool die aangeboden worden door de junior kennisbank van Tilburguniversity.
De kunst van het vereenvoudigen (PDF 106 kb)
Kirsten Smit
Ingezonden 11 januari 2021
Als het in de afgelopen maanden ergens over ging, dan was het wel over geloof en vertrouwen. In iets. Of iemand, dat mag ook. Geloof en vertrouwen was het hoofdthema van ons leven.
Geloof en vertrouwen (PDF 129kb)
Jos van Remundt
Ingezonden december 2018
Een tekort aan leerkrachten heeft ook z’n voordelen.
Over ruimte voor eigen inbreng (PDF 114kb)
Jos van Remundt
Ingezonden januari 2018
De ‘nieuwe wij’ kan ook een uitsluitende werking hebben.
Een kritische column naar aanleiding van de uitgave ‘Religie & Onderwijs, tijd voor heroriëntatie’ (2017) geschreven door Matthias Kaljouw (PDF 126kb)
Jos van Remundt
Ingezonden december 2017
Een kritische column naar aanleiding van het onderzoek van Coby Speelman over het vak Levensbeschouwing (2013.
Het vak levensbeschouwing verplicht stellen is niet mogelijk (PDF 113kb)
Jos van Remundt
Ingezonden november 2017
Een column naar aanleiding van de Abel Herzberglezing, 18 september 2017 door de Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib waarin zij erkende dat het multiculturele ideaal weinig geloofwaardig meer is.
Hou op met het gebruik van het woord multicultureel (PDF 122kb)
Jos van Remundt
Ingezonden december 2016
Welk antipestprogramma kiest u?
pesten
Jos van Remundt
Ingezonden november 2016
Een vervolgcolumn naar aanleiding van de H. J. Schoollezing, die minister Edith Schippers op 5 september 2016 hield in Amsterdam over de rol van de ouders in het onderwijs.
Edith Schippers deel 2 (PDF 111kb)
Jos van Remundt
Ingezonden september 2016
Een column naar aanleiding van de H. J. Schoollezing, die minister Edith Schippers op 5 september 2016 hield in Amsterdam over de kernwaarden in het onderwijs.
Edith Schippers deel 1 (PDF 117kb)
Dieuwke van der Wal
Ingezonden op juli 2016
Rede van Dieuwke van der Wal uitgesproken bij de diploma-uitreiking Bevoegdheid Levensbeschouwelijke Communicatie/Filosofie van pabo-studenten van de Saxion Hogeschool.
Kinderen leren elkaar en de wereld beter te begrijpen (PDF 116kb)